تیره کبوتر دریاییان

کبوتر دریایی ایرانی

Pétrel de Barau.jpg

توصیف ظاهری

این پرنده30 سانتی‌متر است. این پرنده دارای جثه کوچک به رنگ تیره و سفید است که به سادگی باکبوت اشتباه می‌شود. زیرتنهٔ آن سفید در تضاد با رنگ قهوه‌ای تیرهٔ روتنه اش، که از دور سیاه به نظر می‌آید، است و تا زیر سطح چشم‌ها امتداد پیدا می‌کند. از این جهت، کبوتر دریایی ایرانی شباهتی با سایر کبوترهای دریایی ندارد. تفاوت این گونه با کبوتر دریایی کوچک نداشتن رنگ سفید است به طوری که این رنگ تا روی دمگاه و پوشش‌های زیر دم کبوتر دریایی کوچک امتداد دارد. کبوتر دریایی ایرانی همچنین زیربال‌های تیره‌تر با لبهٔ پهن تیره داد که در کبوتر دریایی کوچک سفید و حاشیه اش تیره رنگ است. بر خلاف کبوتر دریایی کوچک، کبوتر دریایی ایرانی دارای پاهایی به رنگ گوشتی است.

زیرگونه‌ای ایرانی این نوع کبوتر دریایی دارای پوشپرهای زیردم سفید است. پرواز آن با فاصلهٔ اندکی از سطح دریا، با بال‌زدن‌های سریع، همراه با بال‌بازروی‌های کوتاه است و در باد شدید، اغلب منحنی شکل برخاسته و به پروازش ادامه می‌دهد.

صدا

صدای این پرنده توصیفی نیست.

زیستگاه

کبوتر دریایی ایرانی پرنده‌ای دریازی است و به شکل گروهی در شکاف صخره‌ها یا سوراخ‌های روی زمین تخم‌گذاری می‌کند. در ایران، به تعداد اندک، در آب‌های و دریای عمان مشاهده می‌شود.

حفاظت

این پرنده به برنامه ویژه حفاظتی ندارد

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *