تیره حواصیلیان

بوتیمار

LeastBittern23.jpg

بوتیمار یا غم‌خورک گونه‌ای پرندهٔ آبچر است از راسته سقامرغ‌سانان، خانوادهٔ حواصیلان. ویژگی اصل این پرنده که آن را از دیگر اعضای تیره حواصیلان متمایز می‌کند، گردن کوتاه‌تر آن است.

دو زیرگونه از بوتیمار در ایران به همین نام شهره‌اند که در سیستان و سواحل خزر به میان نیزارها و باتلاق‌ها به فصول پرباران می‌زیند. این دو عبارت‌اند از بوتیمار و بوتیمار کوچک. بوتیمار آهسته و به‌دشواری و در ارتفاعی کم پرواز می‌کند و گردن خود را هنگام پرواز جمع می‌کند و به هنگام خطر بی‌حرکت می‌ایستد و منقار خویش را به شکلی ویژه عمودی نگاه می‌دارد و به شکلی گوژپشتانه حرکت می‌کند یک نوع از بوتیمار در منطقه چمچمال استان کرمانشاه زندگی می‌کند که در زبان محلی به آن 《 واق 》میگویند . وی رابطه نامأنوسی با انسان دارد و بیشتر از انسان دوری می‌جوید و صبح زود یا به هنگام غروب از نهانگاه خود بیرون می‌آید.

مشخصات ظاهری

این پرنده 75 سانتی متر طول دارد.از حواصیل های دیگر خجالتی تر است که به سرعت مخفی می شود.گردن کلفت بلند و نسبتا بلندی دارد که در حالت نشسته آن را جمع می کند.تاج سرش قهوه ای تیره و رنگ بدنش طلایی مایل به خاکستری است.لکه های قهوه ای سیاهی فراوانی در پشتش دیده می شود.بال های بزرگ و پهن پاهای بزرگ و سبز رنگ و منقارش زرد مایل به سبز است. نرها اندکی از ماده ها بزرگتر اند.هنگام احساس خطر در جای خود می ایستدو سرش را به حلت عمودی رو به بالا نگه می دارد و بدنش حالت قوز داری پیدا می کند. شب ها جنب و جوش بیشتری دارد.

صدا

صدای این پرنده در هنگام تولید مثل شبیه (آپ ووم upwhoom)و در پرواز شبیه (کاو کاو koo kau)شنیده می شود.

زیستگاه

این پرنده در نیزار های متراکم و اراضی باتلاقی با بوته های درهم فشرده به سر برده و همانجا لانه می سازد. به نظر می رسد زمستان ها بسیار فراوان است. در ایران تولید مثل می کند.

عکس بوتیمار و تخم هایش
تخم بوتیمار با مادر

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *