اردک های روی اب چر

خوتکا

Common Teal (Anas crecca) near Hodal, Haryana W IMG 6512.jpg

مشخصات ظاهری

این پرنده 36 سانتیمتر طول دارد و از سایر اردک ها کوچکتر است. پرنده ای بسیار اجتماعی است. در پرنده نر سر تیره و بدنش خاکستری به نظر می آید. ولی سر به رنگ بلوطی است و دو نوار چشمی سبز دارد.در دو طرف زیر دمگاه دو لکه زرد نخودی و در دو طرف حاشیه بدن و شانه دو نوار افقی سفید رنگ دیده می شود.ماده ها لکه لکه ای قهوه ای مایل به نخودی اند.هردو جنس آینه بالی سبز براق دارند.زیر تنه سفید و شاهپر های بال سیاه مایل به قهوه ای است. روتنه و شانه ها خاکستری و گردنش لکه لکه همین رنگ است که و نقطه های قهوه ای هم دربین آنها دیده می شود.مانند خوتکای ابرو سفید است ولی فاقد طرح مشخص صورت است. در ارتفاع پایین و به صورت گله انبوه و نامنظم پرواز می کنند.

صدا

صدای نر شیپور مانند و شبیه (کریک کریک kriik kriik) و صدای ماده شبیه صدای ماده سرسبز است.

زیستگاه

این پرنده در مناطق تالابی برکه ها باتلاق ها مصب ها دریاچه ها و سواحل دریا به سر می برند. درایران زمستان ها به صورت مهاحر و بسیار دیده می شود و به ندرت در در تالاب های جنوبی دریاچه ارومیه تولید مثل می کند.

حفاظت

علاوه بر حفاظت از زیستگاه های تالابی این پرنده در سراسر ایران کنترل میزان شکار این پرنده و همچنین حفاظت از مناطق تولید مثل در جنوب دریاچه ارومیه به توجه خاصی نیازدارد.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *